دسته : آخرین اخبار    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۲۰:۰۳    دیده شده : 3,777

آغاز به کار رسمی سامانه سمات

سامانه سمات بانک مرکزی امروز مورخ بیست و پنجم خرداد ماه سال جاری در دسترس شبکه بانکی قرار می گیرد.

چندی پیش بانک مرکزی «آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانكی» را جهت اجرا به نهادها و دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد که  بر اساس ماده ۱۷ این آیین نامه، بانکها و مؤسسات اعتباری موظفند پیش از اعطای هرگونه تسهیلات یا ایجاد تعهدات، حسب مورد مطابق ضوابط ابلاغی بانك مركزی نسبت به استعلام گزارش اعتباری از سامانه ملی اعتبارسنجی یا گزارش رتبه بندی اعتباری از طریق سامانه متمركز اطلاعات تسهیلات و تعهدات (سمات) اقدام و مطابق ضوابط مذكور تصمیم گیری کنند.

بر اساس همین دستورالعمل مقرر شد سامانه سمات که مخفف سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی است از طرف بانک مرکزی راه‌اندازی شود.

حال بانک مرکزی با درج اطلاعیه‌ای در سایت خود که در دسترس بانک ها و موسسات اعتباری است، اعلام کرده از بیست و پنجم خرداد ماه سال جاری یعنی امروز این سامانه راه اندازی می شود و به همین دلیل بانک مرکزی  در این اطلاعیه اعلام کرده بود از ۱۸ تا ۲۵ خرداد امکان اخذ کد رهگیری تسهیلات از سایت بانک مرکزی وجود ندارد و از امروز 25 خردادماه  با راه اندازی سامانه سمات امکان اخذ کد رهگیری تسهیلات و تعهدات با روش جدید فراهم می شود.

بر اساس ماده (45) آیین‌نامه فوق، بانک ها مؤسسات اعتباری موظفند پیش از انعقاد قرارداد ضمانت با استفاده از سفته، گواهی كسر از حقوق یا چك در اعطای تسهیلات یا ایجاد تعهدات، حسب مورد نسبت به ثبت اطلاعات متقاضی، ضامن و مندرجات سفته، گواهی كسر از حقوق و مندرجات چك در سامانه متمركز اطلاعات تسهیلات و تعهدات (سمات) اقدام کنند.

 

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank