دسته : نرخ ارز    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۷:۲۸
رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت:

بازار متشکل ارزی گام دوم برای تک نرخی کردن ارز

تشکیل بازار متشکل ارزی، گام دوم برای تک‌نرخی کردن ارز بعد از اصلاح نرخ هاست.

طهماسب مظاهری با اشاره به تعویق تشکیل بازار متشکل ارزی گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی، حلقه دوم بعد از اصلاح نرخ ها است. آقای همتی و دوستانشان در بانک مرکزی در اصلاحات ارزی یک قدم شجاعانه و جدی برداشتند که به سمت تک نرخی کردن حرکت کردند.

وی افزود: با تدابیر انجام شده، در حال حاضر کمتر کسی می تواند ارز 4200 تومانی را از بانک مرکزی بگیرد و ارز نیما را هم به سمت نرخ تعادلی حرکت دهد و در نتیجه ارز نرخ آزاد هم به سمت کاهشی سیر کرده و متعادل شده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اظهار بر اینکه بازار متشکل ارزی می تواند ابزار کنترلی و پیش بینی برای این نظام ارزی باشد، که شکل پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: مزیت اصلی بازار متشکل ارزی این می تواند باشد که بانک مرکزی و سیاست گذاران ارزی با یک دید رو به جلو و پیش بینی نسبت به تحولاتی که روی نرخ ارز می تواند در یک، دو روز و یا یک هفته آینده شکل بگیرد، بازار را رصد کنند و قبل از اینکه هر اتفاقی در بازار بیفتد و نوساناتی در بازار به وجود بیاید با آمار گیری و گرفتن شاخص هایش، آن را تشخیص دهند و برای مقابله با نوسانات غیر متبوع تدبیر اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد: تحقق و پیاده شدن بازار متشکل ارزی منوط بر این است که ساختار آن به شکل کامل و دقیق طراحی و همه جزئیات در آن دیده شده باشد و مهمتر از آن مجریان این طرح که یک بخشی در معاونت ارزی و بین الملل بانک مرکزی هستند و بخش عمده مجریان این کار، مدیران ارزی در معاونت بین الملل و شعب ارزی بانک ها هستند که باید بدانند برای تمام سوالات و اتفاقات و حالاتی که ممکن است پیش بیاید در حدی که می شود پیش بینی کرده و راه حل مناسب را دیده باشند.

مظاهری متذکر شد: یک هفته، دو هفته یا یک ماه تاخیر برای اینکه به نقطه کامل تری برسیم اشکالی ندارد و می توان تحمل کرد.

منبع: تسنیم

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank