دسته : آخرین اخبار    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۱۷:۲۲
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

مبادلات دیناری،‌ ریالی و دلاری با عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می گوید بخش خصوصی برخلاف بخش دولتی از انعطاف بالایی برای دریافت مطالبات خود از طرف‌های عراقی برخوردار است و دینار، دلار و ریال از آنها دریافت می‌کند

سیدحمید حسینی درباره مبنا قرار گرفتن دینار در تبادلات ایران و عراق و کمک این موضوع به توسعه تجارت گفت: بخش خصوصی در حال حاضر برای صادرات خود به عراق دینار، دلار و حتی ریال از طرف های خود در این کشور می گیرد و به دلیل انعطاف بیشتر، مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به توافق بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی و وزارت خارجه عراق برای مبنا قراردادن دینار در محاسبات دو کشور اظهار داشت: مشکل اصلی برای قراردادهای دولتی برق و گاز بین دو کشور بود زیرا که مبنای محاسبه آن را دلار و یورو قرار داده بودند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: در دو سال گذشته عراقی ها امکان پرداخت یورو و دلار را نداشتند و اصرار داشتند تا ارز محلی را جایگزین پرداخت مطالبات دولت ایران کنند و در نهایت توافق شد تا ایران مطالبات خود را به دینار بگیرد.

حسینی در عین حال توضیح داد: شرط این موضوع آن است که دینار تحویل گرفته شده از سوی ایران، قابل تبدیل شدن برای واردات و همچنین تبدیل به یورو باشد تا ما هم بتوانیم با استفاده از این منبع، کالا از سایر کشورها وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز این موضوع روان و تسهیل نشده و پول های ایران همچنان در حساب ها موجود است. بروکراسی داخل عراق هنوز اجازه نداده تا ما بتوانیم از این سیستم برای تجارت و واردات استفاده کنیم.
منبع: ایبنا

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank