دسته : فین تک    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۵:۳۹

اطلاعیه عجیب بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها!

تشکيل و فعاليت اشخاص براي ايجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجيره بلوک، از نظر اين بانک، غيرمجاز محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با استناد به قانون پولی و بانکی کشور (مصوب سال ۱۳۵۱ و اصلاحات بعدی آن) که تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت را در انحصار بانک مرکزی قرار داده است، این بانک ضمن تاکید مجدد به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت و اجرای مصوبه مورخ ۱۳۹۶.۱۰.۹ سی امین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» در خصوص رمزارزها و با اشاره به مخاطرات ناشی از معرفی و استفاده از رمزارزها، موارد و نکات زیر را به آگاهی مي‌رساند:

۱- انتشار رمز ارز با پشتوانه ريال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.

۲- تشکيل و فعاليت اشخاص براي ايجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجيره بلوک، از نظر اين بانک، غيرمجاز محسوب می شود. بانک مرکزی حق پیگرد قانونی اشخاصی که با ناديده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام يا نسبت به آن تبليغ می کنند را برای خود محفوظ می داند.

۳- هرگونه ضرر و زيان ناشی از فعاليت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجيره‌ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن،‌ متوجه ناشر(ين)،‌پذيرنده (گان) و يا متعاملان آن است.

۴- موضوع استخراج رمز ارزهای جهان روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می شود.

 
این اندیشکده توجه خواننندگان عزیز را به چند نکته در این خصوص جلب می‌نماید:
1. نوع مواجهه بانک مرکزی با پدیده‌های نوظهور فین تک نباید مشابه مواجهه کشور با پدیده هایی همچون فکس، ویدیو سی دی، ماهواره، و شبکه‌های اجتماعی باشد. در همه پدیده های گفته شده، شناختی از ماهیت جریان در حال وقوع در اختیار متولیان امر نبود و آن پدیده خود را تحمیل کرد؛
2. در مورد رمزارزها نیز چنین است. اصولا رمزارزها فلسفه وجودیشان جلوگیری از کنترل حاکمیت برجریان انتقال ارزش است. درست است که این موضوع به صورت قانونی در انحصار بانکهای مرکزی است، اما بانک مرکزی باید بداند که ابزار اعمال قانون را در این زمینه در اختیار ندارد و نباید اینطور یک پدیده نوظهور را مدیریت کند؛
3. بانک مرکزی چه بخواهد و چه نخواهد نمی تواند با پدیده ای بنام رمزارزها مقابله کند. این مضوع در گزارشهای متعدد نهادهای بین‌المللی مانند بانک تسویه بین الملل نیز آمده است. 
4. بانک تسویه بین‌الملل به بانکهای مرکزی توصیه کرده است بجای تخطئه این پدیده که توان کنترل آنرا نیز ندارند، نسبت به آن واکنش فعلانه داشته و رمزارزهای بانک مرکزی را توسعه دهند؛
5. تنها راه برای جلوگیری از فعالیت افراد در شبکه رمزارزها، قطع اینترنت است. آیا مقرون به صرفه است که هزاران کسب و کار فعال در حوزه اینرنت را نابود کنیم که بتوانیم جلوی فعالیت افراد در حوزه رمز ارز را بگیریم؟
6. به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید دراین خصوص تجدید نظر کند و قبل از صدور اطلاعیه‌، با افراد صاحب نظر در این خصوص صحبت کند.
 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank