دسته : بانکداری در چین    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۱۸:۰۶    دیده شده : 531

پیامدهای بین المللی شدن یوآن برای ایران

توسعه سریع یوآن چین در بازارهای مالی جهانی، بسیاری از بانکها و مراکز پژوهشی مالی و بانکی را بر آن داشته است تا به تحلیل این پدیده بپردازند. بین المللی شدن یوآن نیز می­تواند پیامدهایی را برای اقتصاد ایران داشته باشد.

توسعه سریع یوآن چین در بازارهای مالی جهانی، بسیاری از بانکها و مراکز پژوهشی مالی و بانکی را بر آن داشته است تا به تحلیل این پدیده بپردازند. بین المللی شدن یوآن نیز می­تواند پیامدهایی را برای اقتصاد ایران داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

الگوبرداری از چین برای امضای پیمانهای پولی در جهت متنوع­سازی روشهای پرداخت تجارت

چین با کشورهای متعددی - از کشورهای پیشرفته مانند سوئیس، کانادا و انگلیس گرفته تا کشورهای کمتر توسعه یافته مانند بلاروس و شیلی - پیمان پولی دوجانبه امضاء نموده است. امضای این پیمانها به همراه ابزارهای پوشش ریسک آن، روشهای جدیدی را برای پرداختهای خارجی و مدیریت نرخ ارز در اختیار متولیان امر قرار می­دهد.

الگوبرداری از چین برای منطقه ­ای (بین ­المللی) کردن ریال

با استفاده از تجربه چین در توسعه استفاده از پول ملی در خارج از کشور، از طریق صدور مجوز به بانکهای خارجی برای افتتاح حساب ریالی، ریال ایران می­تواند بعنوان ابزار پرداخت با کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ترکیه و سایر کشورهای همجوار مورد استفاده قرار گرفته و بعنوان یک پول منطقه­ای در خاورمیانه ایفای نقش نماید. برای تشویق خارجیها برای نگهداری ریال، می­توان از تجربه چین الگوبرداری کرد.

کاهش فشارهای ناشی از تحریم بانکی با توسعه بیشتر یوآن

چین در تلاش است تا اشخاص و شرکتهای خارجی در سبد خود به یوآن چین وزن قابل توجهی بدهند. چنانچه این روند ادامه داشته باشد، بازرگانان ایرانی (علاوه بر گزینه­های قبلی) گزینه جدیدی خواهند داشت تا به شرکای تجاری خود، یوآن بپردازند. با توجه به فروش قابل توجه نفت ایران به چین و ذخیره شدن داراییهای ایران به یوآن، استفاده از این گزینه جدید برای تجار و سیستم بانکی کشور مطلوبیت خواهد داشت. در واقع، در این حالت علاوه بر استفاده از دلار و یورو، از یوآن چین نیز استفاده شده است.

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank