دسته : بانکداری در روسیه    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۱۹:۴۶

معرفی سامانه BRPS روسیه

نظام پرداخت بانک مرکزی روسیه یا BRPS یک نظام پرداخت مهم است که نقشی کلیدی در بکارگیری سیاستهای پولی و بودجه ای ایفاء می کند. همچنین، این نظام پرداخت یک بخش مرکزی در تسویه پرداختهای مشارکت کنندگان در بازار مالی است که شامل بیشتر پرداختهای بین بانکی نیز می شود.

در نظام پرداخت روسیه بانک مرکزی این کشور محدودتی برای انتقالات اشخاص حقیقی قرار نداده است. طبق قانون، این نظام باید کلیه پرداختهای بودجه­های فدرال، منطقه­ای و شهرداریها و همچنین وجوه اضافه بودجه­ای را رایگان پردازش نماید.

 نظام پرداخت روسیه شامل سامانه­های پرداخت زیر است که هر کدام در پوشش منطقه­ای، ارزش پرداخت، مقررات و برنامه­های تسویه روزانه، دسته­بندی مشارکت ­کنندگان و ابزارهای پرداخت، سرعت تراکنش و فناوری تفاوت داشته باشند:

  • سیستمهای پرداخت الکترونیک بین­منطقه­ای (VER) و سیستمهای پرداخت الکترونیک درون­منطقه­ای (MER)؛
  • سیستم الکترنیکی پرداخت سریع بانکی (BESP)؛
  • سیستم پرداخت غیرالکترونیک یا حواله

زیرسیستم منطقه­ای نظام پرداخت روسیه از سیستمهای پرداخت در هر منطقه (یا گروهی از مناطقه) تشکیل شده است که در آنجا پرداختها بر اساس برنامه تسویه روزانه انجام می­شود. با توجه به 9 منطقه زمانی در روسیه، برنامه­هیا زیرسیستمهای منطقه­ای بر اساس زمان محلی تنظیم می­شود. ساعات فعالیت این سامانه­ها عمدتا از 9:00 تا 18:00 به وقت محلی است.

مشارکت­کنندگان در نظام پرداخت روسیه از شعب بانک مرکزی روسیه، موسسات اعتباری (یا شعبه­های آنها)، خزانه­داری فدرال (یا دفاتر منطقه­ای آن) و دیگر مشتریان بانک مرکزی روسیه به جزء موسسات اعتباری (ارگانهای دولتی، ارگانهای مستقل و خوداداره، صندوقهای اضافه بودجه­ای دولتی و مانند آن).

برای انجام پرداخت از طریق نظام پرداخت روسیه، هر مشتری باید یک حساب کارگزاری (زیرحساب) نزد یک از شعب منطقه­ای بانک مرکزی روسیه افتتاح نماید. برای شناسایی مشتری، بانک مرکزی روسیه از دایرکتوری کد شناسایی بانک یا BIC استفاده می­کند که اطلاعات جزئی در مورد شعب بانک مرکزی روسیه و مشتریان (نام، مکان فعالیت، سیستم پرداختی مورد استفاده و مانند آن) در آن قید شده است. این دایرکتوری شامل آن مشتریان بانک مرکزی روسیه که مجوز فعالیت بانکی ندارند نمی­شود و اطلاعات این دسته از مشتریان در دایرکتوریهایی نگهداری می­شود که به صورت غیرمتمرکز در سطح منطقه­ای نگهداری می­شود.

دسترسی الکترونیک به نظام پرداخت از طریق قرارداد تبادل اسناد الکترونیک بین بانک مرکزی روسیه و مشتریانش انجام می­شود که شامل شرایط مشارکت­کننده، نیازمندیهای عملکردی و فنی، الزامات امنیت اطلاعات و اقدامات تداوم کسب­وکار می­شود. نظام پرداخت روسیه توسط زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطاتی خود بانک مرکزی روسیه پشتیبانی می­شود که عبارتند از:

  • سیستم پردازش جمعی اطلاعات یا KOI می­شود که شامل مراکز پردازش جمعی و بادسترسی آسان داده است؛
  • سیستم انتقال الکترنیک تسویه یا TSER که کانالهای ارتباطی و یک شبکه­ای که فرمتهای انتقال پیامهای بانک مرکزی روسیه را پشتیبانی می­کند؛
  • سیستم تعامل با مشتری بانک مرکزی روسیه یا SVK که از سخت­افزار و نرم­افزار برای پشتبانی تعامل با نظام پرداخت روسیه تشکیل شده است.

در بعضی از زیرسیستمهای منطقه­ای نظام پرداخت روسیه، اطلاعات به صورت محلی و خارج از KOI پردازش می­شود. بانک مرکزی روسیه یک استاندارد امنیت اطلاعات برای موسسات درگیر نظام پرداخت روسیه ایجاد کرده است که رعایت آن، برای بانک مرکزی روسیه اجباری است و توصیه شده است که همه مشتریان درگیر در نظام پرداخت روسیه نیز آنرا رعایت نمایند.

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank