دسته : فین تک    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۱۲:۵۵    دیده شده : 644

ریپل چیست و چه تفاوتی با بیت‌کوین دارد؟

ریپل چیست؟ اگر در پاسخ بگوییم ریپل یک رمزارز مثل بیت‌کوین است این پاسخ کمی گمراه‌کننده است؛ پس بهتر است ریپل را به‌صورت جزئی بررسی کنیم. ریپل هم مثل سایر رمزارزهای با الهام از بیت‌کوین ساخته شده است اما نسبت به بیت‌کوین تفاوت‌های زیادی دارد که در ادامه این تفاوت‌ها و اهداف ریپل را مرور می‌کنیم.

ریپل در ابتدا با نام Ripplepay و با هدف ایجاد یک سیستم تسویه ناخالص آنی (Real Time Gross Settlement) راه‌اندازی شد. این سیستم الکترونیکی به‌منظور تسویه مبالغ درشت که باید بسیار سریع بین بانک‌ها منتقل و سپس به‌حساب مقصد واریز شود، ایجاد و راه‌اندازی شد. ریپل برخلاف بیت‌کوین که مبتنی بر صحت کار است، نیازی به استخراج‌کننده‌ها ندارد بلکه ریپل از پایگاه‌های داده عمومی استفاده می‌کند و برای صحت عملکرد از توافق بین سرورها بهره ‌می‌برد. این سرورها می‌توانند متعلق به هر فرد یا نهادی مثل بانک‌ها باشند.

پروتکل ریپل که توکنی به همین نام هم دارد قابلیت انتقال مستقیم و فوری پول بین دو مرکز را دارد. در این سیستم هر نوع از دارایی مثل پول، ارز رمزنگاری‌شده و حتی طلا می‌تواند منتقل شود. مزیت ریپل در نداشتن کارمزد و منتظر نماندن برای تأیید تراکنش است.

 

تفاوت بیت‌کوین و ریپل

با دانستن این که ریپل از سرورهای متصل به هم تشکیل شده است این تصور ایجاد می‌شود که ریپل هم مثل بیت‌کوین از زنجیره بلوک استفاده می‌کند اما در واقعیت این سرورها نقش رمزنگاری و مقایسه داده‌ها با یکدیگر را دارند تا یک توافق حاصل شود. بانک‌ها علاقه زیادی به ریپل دارند؛ چون هدف اصلی ریپل انتقال مبالغ زیاد بین بانک‌ها در سراسر جهان است.

ریپل از ابتدای راه‌اندازی توانسته است بیش از ۳۵ میلیون تراکنش را بدون مشکل پردازش و نهایی کند. سیستم ریپل قادر است ۱۵۰۰ تراکنش را در ثانیه انجام دهد و در به‌روزرسانی آن تعداد تراکنش در ثانیه به ۵۰ هزار در ثانیه افزایش خواهد یافت؛ در مقایسه با بیت‌کوین که فقط می‌تواند ۳ تا ۶ تراکنش را در ثانیه تأیید کند و اتریوم ۱۵ تراکنش در ثانیه، مقدار زیادی است.

توکن ریپل (XRP) مشابه بیت‌کوین یا اتریوم استخراج نمی‌شود بلکه در همان ابتدا تعداد زیادی توکن ایجاد شده است، مشابه سهام شرکت‌ها که در ابتدای ورود به بازار سهام منتشر می‌شود. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، ریپل ۱۰۰ میلیارد توکن ریپل منتشر می‌کند. این مقدار توکن قطعی نیست و در صورت نیاز تعداد بیشتری هم عرضه خواهد شد.

استفاده از ارز رمزنگاری‌شده ریپل مستقل از شبکه مربوط به انتقال‌های بین‌المللی آن است. با ارز رمزنگاری‌شده ریپل می‌توان هزینه هر چیزی را پرداخت کرد اما بانک‌ها برای انتقال‌های بین‌المللی ارزهایی مثل دلار یا یورو نیازی به ارز رمزنگاری‌شده ریپل ندارند.

 

ارزش ذاتی ریپل چیست؟

آنچه به ریپل ارزش می‌دهد همان توانایی انتقال دارایی به همه نقاط جهان در کسری از ثانیه و بدون نیاز به توکن آن است. بنیاد ریپل چندین خبر از همکاری با بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ مالی جهان را تاکنون اعلام کرده است. با نرم‌افزار ریپل که در اختیار بانک‌ها قرار داده می‌شود، انتقال سرمایه بسیار آسان‌تر می‌شود. در مقابل این سیستم نوین، سوئیفت قرار دارد که پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خودش را دارد، برای مثال برای استفاده از سوئیفت هر بانک باید حسابی در کشور موردنظر داشته باشد.

ریپل از ابتدای شروع به کار تاکنون با ۱۰۰ بانک شروع به همکاری کرده است؛ این رقم را مقایسه کنید با ۱۱ هزار بانکی که از سوئیفت استفاده می‌کنند. انتقادهای زیادی در رابطه بااینکه ریپل از زنجیره بلوک استفاده نمی‌کند به ریپل وارد شده است. طرفداران بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده مبتنی بر زنجیره بلوک ریپل را در نقطه مخالف می‌بینند.

منبع: پیمنت24

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank