دسته : تیتر یک    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۱۹:۰۴

معرفی سامانه موازی سوئیفت هند (SFMS)

هند از سال 2001 تاکنون دارای سیستم موازی سوئیفت بوده که عمدتا برای تراکنشهای داخلی این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل انطباق استانداردی با سوئیفت، می تواند در تجارت دوجانبه بین ایران و هند نفش آفرینی کند.

در 14 دسامبر 2001، موسسه توسعه و تحقیقات فناوری بانکی[1] در هند سامانه­ پیام­رسانی مالی ساختاریافته[2] یا SFMS را برای تبادل پیامهای بانکی خود در سطح جهان راه­اندازی کرد. این سامانه به‌صورت موازی با سوئیفت عمل نموده و ساختار آن مشابه سوئیفت است و دارای قابلیت‌هایی بیشتری نیز می­باشد. مزیت مهم آن اینست که می­تواند به‌صورت عملی برای همه اهداف ارتباطات امن درون­بانکی[3] و بین­بانکی[4] استفاده شود (1) و (2).

در این پیام­رسان می­توان ساختار پیام، قالب پیام، سطح دسترسی را تعیین کرد. این سامانه­ به­گونه­ای طراحی شده است می­توان آنرا بصورت متمرکز یا توزیع­شده بکار برد. کنترل دسترسی با استفاده از کارتهای هوشمند انجام می­شود، و امنیت پیامها با استفاده از روشهای استاندارد رمزگذاری که در استانداردهای ISO تعریف شده است تامین می­شود. بانکها از بخش پیام­های درون­بانکی SFMS به دلیل خدمات امنی که ارایه می­کند، استفاده می­کنند. بخش درون­بانکی این سامانه با سامانه­های انتقال الکترونیک وجوه[5]، تسویه ناخالص آنی وجوه[6]، پرداخت همراه تحویل[7]، مدیریت متمرکز وجوه[8] و مانند آن استفاده می­شود. رابط کاربر این سامانه بگونه­ای طراحی شده است که می­تواند با کاربردهای مختلف تلفیق شود؛ چندین بانک تاکنون این سامانه­ را به نرم­افزارهای متمرکز یا CORE خود متصل کرده­اند. SFMS نسخه هندی سوئیفت است که دارای کارکردهای ویژه بوده و می­تواند به‌صورت تحت وب عمل نماید. نسخه بین­بانکی SFMS - که مهم‌ترین قسمت آن است - برای انتقال امن اطلاعات استفاده می­شود (3).

در حال حاضر 165 بانک بزرگ با مجموع 125 هزار شعبه به این سامانه متصل هستند، این سامانه قابلیت انتقال هر پیامی را دارد، خط اتصال آن MPLS[9] بوده و امنیت آن بر اساس امضای الترونیک مبتنی بر زوج­کلید است. در به روزرسانی سال 2013، صدور ضمانت­نامه نیز به این سامانه اضافه شد (4).

همانند دیگر سامانه­های پیام­رسان جهانی، این سامانه ویژگیها و کاربردهای مختلفی دارد. مهمترین ویژگی آن استفاده برای همه پیامهای امن درون­بانکی و بین­بانکی است. بانکها می­توانند همه شعب مهم و باحجم بالا را بدون محدودیت در دسته­بندی، از طریق ارتباطات شبکه­ای متناسب به این سامانه متصل کنند. ویژگیهای این سامانه عبارتند از (5):

  1. معماری مقیاس­پذیر که قادر به مدیریت تقاضای سیستمهای پرداخت و تسویه هند را دارد؛
  2. محیط امن مبتنی بر کلید عمومی که احراز هویت، محرمانگی، عدم تخلف و انسجام را تضمین می­کند؛
  3. سیستم ذخیره و بازارسال که بازگشت به پیامها و مشاهده وضعیت آنها را ممکن می­کند؛
  4. گردش کار ساختاریافته که ادغام پیامها با نرم­افزارهای فعلی و کاربردهای آتی را ممکن می­سازد؛
  5. سیستم قالب­ساز که انواع مختلف قالبهای مورد نیاز کاربر را پشتیانی می­کند؛
  6. پشتیبانی از قالب پیام­های استاندارد چند ارزی؛
  7. قابلیت ارسال محتوا به چندین کاربر در شبکه؛
  8. ارایه گزارشهای مدیریتی با تعریف کاربر.

 

فهرست منابع:

  1. IDRBT. Structured Financial Messaging System (SFMS). Institute for Development and Research in Banking Technology. [Online] 12 11, 2013. [Cited: 01 01, 2018.] http://www.idrbt.ac.in/assets/programmes/2013/Nov/SFMS.pdf.
  2. Master Circular on Core Banking Solution (CBS) & IT. Ministry of Finance Department of Financial Services. [Online] Government of India, 09 26, 2012. [Cited: 03 01, 2018.] http://financialservices.gov.in/sites/default/files/F.%20No.%2071262012-BOA.pdf. F. No. 7/124/2012.
  3. Shakeel Ahmed, Ahmad and Sastry , V.N. Basics of Structured Financial Messaging System (SFMS) Standard for Mobile Payments in India. IDRBT. [Online] [Cited: 01 01, 2018.] http://www.mpf.org.in/docs/02/Basics%20of%20SFMS%20Standards.pdf.
  4. Methkupalli, Vasanth. Roll out of Structured Financial Messaging Systems in Cloud Computing. Hydarabad : Institute for Development and Research in Banking Technology, Reserve Bank of India, 2015. B101603.
  5. IFTAS. SFMS. [Online] 02 02, 2017. [Cited: 05 28, 2018.] http://www.iftas.in/sfms.html.

 

 

[1] IDRBT: Institute for Development and Research in Banking Technology

[2] Structured Financial Messaging System

[3] IntraBank

[4] InterBank

[5] EFT: Electronic Funds Transfer

[6] RTGS: Real Time Gross Settlement

[7] DVP: Delivery Versus Payments

[8] CFMS: Centralized Funds Management Systems

[9] Multiple Packet Label Switching

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank