دسته : فین تک    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۷:۵۷

چه کسانی از لیبرای فیس بوک می ترسند؟

بحث و گفتگو بین المللی درباره ارز دیجیتال فیس بوک نه تنها روبه کاهش نمی رود، بلکه این مباحث در مرکز مالی سوئیس با جدیت ادامه خواهد یافت

آدریان شاتزمن - مشاور انجمن بانکداری سوئیس

عمدتا انجمن لیبرا که در ژنو مستقر است، مخاطب این انتقادات است. وقتی وزرای دارایی آلمان به این موضوع می‌پردازند، اغلب در سوئیس پژواک آن شنیده می‌شود. اولاف شولز، سوسیال دموکرات و وزیر دارایی آلمان، اخیراً با انتقاد جدی به اعلام ارز دیجیتال خصوصی لیبرا، اظهار داشت که "رقابت" بین ارزهای دولتی و خصوصی می تواند تأثیر منفی بر انحصار پولی بانک مرکزی اروپا داشته باشد. اگر

چه در سوئیس اظهارات وزیران دارایی آلمان همیشه مورد

 تحسین قرار نمی گیرد – اما در این مورد وضعیت متفاوت است. ارزش این را دارد که لحظه ای به تأمل بپردازیم. در سطح بین المللی، طوفان بزرگی در مورد انجمن لیبرا كه دارای دفتر مرکزی در ژنو است، رخ داده است. چرا هم اروپا 

 

با داشتن اقتصاد بازار و هم ایالات متحده و بانک های مرکزی از لیبرا می ترسند؟ و چرا بانک ها موضع دفاعی مشابهی نگرفته اند؟

سیاست جهانی لیبرا را نمی خواهد

پاسخ اولیه احتمالاً در پیوندهای بین سیاست و بانکهای مرکزی نهفته است: اگرچه اکثر بانکهای مرکزی از نظر نهادی مستقل هستند، اما سیاستهای پولی آنها مطابق روندهای اقتصادی تنظیم می شود که تا حدودی توسط سیاسیون هدایت می شوند. به عنوان مثال، بانک مرکزی اروپا برای ده سال گذشته در تلاش است تا اقدمات سیاسی را با نرخ بهره پایین جبران کند. نهادهای دولتی نمی خواهند این انتقال انحصاری سیاست پولی را در آینده در اقتصاد واقعی از دست بدهند.

به طور خلاصه: این رقابت نامطلوب است - حتی اگر در عمل شهروندان ارز را در هر صورت به عنوان ابزار پرداخت یا ابزار حفظ ارزش انتخاب کنند، زیرا از نظر منطقی این به آنها ثبات بیشتری می بخشد. هیچ چیز غیر دموکراتیک در این مورد وجود ندارد و امروز اتفاق می افتد که به عنوان مثال، دلار آمریکا به عنوان ارز سایه عمل می کند.

فیس بوک و سوال یک مبدع مناسب

ناسازگاری سیاسی توسط این مبدع نیز توضیح داده شده است: فیس بوک نامزد مناسبی برای عدم پذیرش سریع آن است. یکی از استدلال های رایج برای مخالفت با لیبرا، خلا اعتماد به پیشبرنده آن – یعنی فیس بوک – است. در ابتدا فیس بوک و لیبرای آن باید به سطح مناسبی از اعتماد برسند. سابقه اخیر فیس بوک در مورد برخورد با داده های شخصی دقیقاً حس اعتماد در این رابطه را القا نمی کند. اما هنوز هم، موضوع عدم اعتماد به تنهایی دلیلی برای ممنوع کردن لیبرا نیست. هیچ کس موظف نیست از ارز استفاده کند. کسی که هیچ اعتمادی به لیبرا ندارد، بالاخره در تعامل با آن مجبور است کاری انجام دهد.

لیبرا به بانکها احتیاج دارد

شرکتهای بزرگ فناوری بدون شک دنیا را تغییر داده اند - از خرید سفارش پستی تا نحوه سازماندهی دوستی. آیا به عنوان مثال ایده های جدید، سرمایه گذاری های اساسی، همکاری شرکت های بزرگ و جهانی و هزینه های ناچیز حاشیه ای بالقوه که منجر به بی ثبات کردن صنعت بانکداری مستقر می شود نیز ممکن است؟ آیا انجمن لیبرا می تواند سیستمی را ایجاد کند که بانکداری را به صورت رادیکال دگرگون کند، همانگونه که آمازون زمانی تجارت کتاب را دگرگون می کرد؟

در سوئیس و کشورهایی که ثبات نرخ ارز مشابه دارند وجود یک ارز موازی با ریسک نوسان بالا به عنوان وسیله پرداخت ، آینده قابل پیش بینی سختی را برایشان رقم خواهد زد. در سوئیس، تا زمانی كه اجاره، دستمزد و بخش عمده ای از هزینه های زندگی به فرانك سوئیس پرداخت می شود، لیبرا یک روش پرداختی قابل قبول در سوئیس نیست.

حتی اگر یک روز لیبرا در پرداختهای بین‌المللی مورد پذیرش قرار گیرد، در بیشتر موارد باز هم نیاز است که لیبرا توسط بانکها یا صرافیها به فرانک سوئیس تبدیل شود. به هر حال، بانکها زمانی منابعی از شبکه لیبرا را می پذیرند که شبکه لیبرا از منظر پولشویی و شفافیت مالیاتی مورد تایید قرار گیرد.

اجرای الزامات نظارتی در سرتاسر جهان یک وظیفه بسیار دشوار برای انجمن لیبرا خواهد بود. اظهارنظر بانک ژولیوس بار در مورد KYC (مشتری خود را بشناسید) چالشهای بسیار لیبرا را نمایان کرد: میلیون ها کاربر فیس بوک - و که کاربران بالقوه لیبرا هستند - به ویژه در کشورهای در حال توسعه، هویت تأیید نشده ای دارند. بدون هویت تأیید شده نمی توان ادغام در سیستم های مالی بین المللی و تثبیت شده را انجام داد.

نظریه ای که به طرق مختلف در بحث ها بیان شده اینست که در نهایت لیبرا می تواند کل سیستم مالی مستقر – یعنی بانکها – را دور بزند.

اشخاص خصوصی هیچ دسترسی مستقیمی به بانک مرکزی سوئیس ندارند – با لیبرا یا بدون آن. مشتریان خصوصی سپرده های خود را به فرانک سوئیس - و از این رو با یک بانک دارای مجوز - نگهداری می کنند و در همین جا است که آنها وام نیز می گیرند. بنابراین حتی در دنیایی با لیبرا، بانکهای تجاری سوئیس به ارائه خدمات بانکی موجود و مرکزی ادامه خواهند داد.

قابل درک است که انجمن لیبرا می تواند برای دریافت مجوز بانکی اقدام نماید و بانکهای موجود را دور بزند. در این حالت، لیبرا باید در هر کشور یک مجوز بانکی معتبر دریافت نماید که هزینه ها را زیاد می کند. همکاری با بانکهای موجود گزینه بهتری است.

ممکن است روزی لیبرا در پرداختهای بین‌المللی نقش ایفا نماید. در سوئیس، دستمزدها، اجازه و هزیه ها روزانه به فرانک پرداخت می‌شود. در بلندمدت، لیبرا باید خودش را به سیستم بانکی لینک نماید چه داخلی و چه بین الملی. یک همکاری موفقیت آمیز میتواند فرصتی را برای سیستم مالی سوئیس ایجاد نماید. در این حالت، ایجاد یک ارز جدید بنام لیبرا نه تنها همه الزامات نظارتی را رعایت می‌کند، بلکه مقاومت سیاسی جهانی که د رحال حاضر با آن مواجه است را کاهش می دهد.

لینک مطلب

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank