دسته : مطالب اصلی    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۱۷:۵۷
بانکهای مرکزی کانادا و سنگاپور منتشر کردند:

انتقال برون مرزی بانکهای مرکزی با زنجیره بلوک

بانک های مرکزی کانادا و سنگاپور برای نخستین بار تسویه پرداخت های مرزی را با استفاده از فن آوری زنجیره بلوک و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با موفقیت انجام دادند.

بانک مرکزی کانادا و اداره پولی سنگاپور (MAS)  اعلام کردند که تسویه موفقیت آمیز - که اولین نوع آن بین دو بانک مرکزی است - نشان می دهد "پتانسیل زیادی برای افزایش کارایی و کاهش ریسک پرداخت های بین المللی وجود دارد".

این اقدام پروژه‌های زنجیره بلوک بانکهای مرکزی دو کشور - یعنی پروژه های Jasper و Ubin - را به یکدیگر مرتبط ساخت که هر کدام در شبکه های زنجیره بلوک مختلفی ساخته شده بودند؛ به ترتیب کوردا متعلق به شرکت R3 و کوروم متعلق به جی.پی مورگان. این دو شبکه به وسیله یک تکنیک بنام قراردادهای درهم‌ساز قفل شده (hashed time-locked contracts)، به یکدیگر مرتبط شدند که امکان تسویه پرداخت در برابر پرداخت را بدون استفاده از یک واسط فراهم شد.

 اسکات هندری، مدیر ارشد فناوری مالی بانک مرکزی کانادا گفت:

"دنیای پرداخت های مرزی پیچیده و گران است: سفر اکتشافی ما به استفاده از DLT [تکنولوژی دفتر کل توزیع شده] به منظور کاهش برخی از هزینه ها و بهبود ردیابی این پرداخت ها، درس های فراوانی را به ارمغان آورده است."

جاسپر و اوبین از سال 2016 به عنوان بخشی از تلاش برای افزایش کارایی پرداخت های بانکی ادامه داشته است.

مدیر عامل شرکت اکسنچر متخصص پیشرو در حوزه زنجیره بلوک، دیوید تریت، گفت: "نتایج موفقیت آمیز پروژه جاسپر-اوبین نقطه عطف مهمی برای مدرنیزاسیون مبادلات بین المللی و معاملات متقابل ارز است."

 

دو بانک مرکزی نیز به طور مشترک گزارشی را برای توصیف گزینه های مختلف طراحی برای تأمین چنین سیستم هایی منتشر کرده اند و اظهار داشتند:

"جهان تقسیم شده با استانداردها، فرایندها، هنجارها و مقررات متفاوت، چالش اصلی در پرداخت های بین المللی امروز است.  DLT می تواند مسیر ساده تر و سریعتری را برای پذیرش نسبت به رویکرد متمرکز ارائه دهد، زیرا می تواند قواعد مختلفی را که در کنترل بخش های خود از شبکه قرار دارند را کنار بگذارد و در عین حال اجازه ادغام تنگاتنگ با سایر نقاط شبکه را بدهد. "

با این حال، آنها اضافه کردند که پروژه جاسپر-اوبین ماهیتاً در مرحله آزمایشگاهی است و اینکه آیا این دو در نهایت از فن آوری زنجیره بلوک برای پرداخت های "حجیم" در خارج از مرز استفاده خواهند کرد "باید منتظر ماند".

 

دانلود وایت پیپر پروژه

 

منبع: اداره پولی سنگاپور

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank