دسته : مطالب اصلی    تاریخ درج : ۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۱۸:۴۰

اصل سامانه نیما را با یک تخلف نباید مخدوش کرد

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: سامانه نیما قدرت رصد منابع ارزی را به بانک مرکزی داده و نباید به‌دلیل یک تخلف، اصل کارکرد نیما را مخدوش کرد.

صمد کریمی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در واکنش به اخباری مبنی بر تخلف 300میلیارد تومانی یکی از صرافی‌ها در سامانه نیما افزود: نباید سامانه‌ای را که 18 میلیارد دلار در آن انتقال مالی انجام شده است با یک اتفاق قضاوت کرد، زیرا بانک مرکزی از همان ابتدا به صادرکنندگان و واردکنندگان اعلام کرده تا اگر به کارگزار اعتماد ندارند به او ریال نداده و به حسابش قبل از دریافت ارز، واریز نداشته باشند.

وی اضافه کرد: در واقع هشدار بانک مرکزی به خریداران ارز از سامانه نیما این بوده که "ابتدا ارز را در حساب خود رؤیت کنید و سپس ریال آن را پرداخت نمایید"؛ بنابراین سامانه نیما تاکنون هم توانسته کارکرد مناسب خود را داشته باشد.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: رفتار بانک مرکزی کاملاً کمک‌کننده به صادرکنندگان بوده و از ابتدای اردیبهشت ماه صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را بدون سیستم بانکی و مراجعه به صرافی‌ها به‌صورت مستقیم به واردکنندگان واگذار کنند، این در شرایطی است که صادرکننده نیز باید همکاری لازم را در بازگشت ارز صادراتی خود داشته باشد تا تأمین نیاز‌های ارزی به‌خوبی صورت گیرد.
کریمی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی از شرایط و ضوابطی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در بخشنامه اخیر خود مقرر کرده کوتاه نخواهد آمد، افزود: این بخشنامه باید برقرار باشد و اعداد تعیین‌شده را نمی‌توان حذف کرد.
وی در خصوص تغییرات مورد درخواست بخش خصوصی از جمله حذف حدود تعیین‌شده برای بازگشت ارز صادراتی گفت: بانک مرکزی با این موضوع مخالف است و البته صادرکنندگانی نیز متقاضی ارائه ارز بیشتر از حدود تعیین‌شده در سامانه نیما بودند که مجوز آن ارائه شده است، اما با توجه به اینکه باید نیاز‌های وارداتی کشور را تأمین کنیم نمی‌توان ضرایب را تغییر داد.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی به بیان آماری در خصوص میزان بازگشت ارز در سامانه نیما اشاره و اضافه کرد: از ابتدای راه‌اندازی سامانه نیما 18 میلیارد یورو نقل و انتقالات مالی انجام شده که این رقم از ابتدای امسال تاکنون 5 میلیارد یورو بوده است؛ بنابراین سامانه نیما به بانک مرکزی این قدرت را داده تا منابع ارزی کشور را رصد کند و نیاز‌های ارزی کشور را هم پوشش دهد.
کریمی افزود: از ابتدای امسال تاکنون فقط شرکت‌های کوچک و متوسط یک میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده‌اند.
وی با اعلام مخالفت بانک مرکزی مبنی بر صادرات ریالی به عراق و افغانستان گفت: بانک مرکزی الگو‌های مختلف را بررسی کرده و با پیشنهادات مطرح‌شده در خصوص پذیرش صادرات ریالی به این دو کشور مخالف است، زیرا هیچ یک از بازرگانان و فعالان اقتصادی نمی‌توانند ریال تولید کنند.
کریمی ادامه داد: صرافان افغانستانی خود اعلام می‌کنند که بازرگانان ایرانی هستند که به‌دنبال مبادلات ریالی بوده‌اند و این در شرایطی است که عمده تجارت در منطقه با کشور‌های همسایه است و تنها با پاکستان به‌صورت رسمی 1.5میلیارد دلار و به‌صورت غیررسمی 3.5 میلیارد دلار تجارت داریم در حالی که منابع بانک اجازه صادرات ریالی را نمی‌دهد.

منبع: تسنیم

 

  • نظرات کاربران
  • فرم ثبت نظر
نظری برای این مطلب وجود ندارد!


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب اندیشکدهبانکداریارزبین‌المللبین المللفراساحلیآفشورسوئیفتSWIFTنرخ ارزفین تکفین‌تکfintechیورودالردلار اروپاییبانکداری بین المللبانکداری بین‌المللبانکداری بین‌المللیبانکداری بین المللیبین المللیبین‌المللیThink Tank